Anders Szalkai har själv sprungit både ASICS Stockholm Marathon och Stockholm Ultra Marathon. Gör som Anders och ta del av hans tips.

Från maraton till ultra med Anders Szalkai


Sprang du ASICS Stockholm Marathon den 30 maj? Är du redo för en ny utmaning efter maran? Att gå från 42 195 meter till Stockholm Ultra Marathons 50 km fixar du antagligen utan några större problem, säger Ander Szalkai.


– Om du har sprungit Stockholm Marathon har du just nu en väldigt bra grund för långlöpning. Efter maran är det läge att vila ordentligt en period. Men så snart du känner att du är återhämtad är det bara att du sätter fart med träningen igen.

Hur vet jag att jag är återhämtad?
– Om kroppen svarar på träningen. Om du kan få upp lite fart till exempel. Känner du att du måste jobba för varje steg du tar då behöver du säkert ytterligare några lugna dagar. Lyssna på kroppen, det har du igen!

– Känner du att du är återhämtad är det dags för ett ganska långt pass cirka två veckor efter Stockholm Marathon. Farten är inte lika viktig som under maraträningen, nu är det tiden som är i fokus. Du måste vänja dig vid att vara ute under lång tid. Lägre tempo än dina vanliga långpass med andra ord.

Det är två månader mellan ASICS Stockholm Marathon och Stockholm Ultra – hur många långpass bör jag få in?
– Om du känner att du är redo nu så hinner du ganska enkelt få in fyra riktigt långa pass innan loppet. De längsta passen kan handla om allt från tre till fem timmar, det beror lite på vad du har för tidsmål på loppet. Det räcker med ett sådant pass varannan helg. Däremellan kör du din vanliga träning med distanspass och några lättare fartpass för att aktivera steget och musklerna lite annorlunda.

Tre träningstips från Anders Szalkai
1. Kika på träningsprogrammen på Marathon.se. Läs mer här
2. Träna med TSM i sommar. Läs mer här
3. Missa inte vår träningshelg med bland annat coachning och löpteknik tips av Linus Holmsäter den 27-28 juni.
Bra tips för dig som inte bor i Stockholm och inte har möjlighet komma på alla ultrapass i sommar.Läs mer här