Linus Holmsäter älskar Stockholm Ultra Marathon. Han har varit bäste svensk på 100 km båda gångerna loppet arrangerats, Linus medverkar vid ultrahelgen.

Ultrahelg med Linus Holmsäter 27-28 juni


Välkommen till två inspirerande löpardagar! Lördag 27 juni och söndag 28 juni är det dags för ultrahelg, med utgångspunkt GIH i Stockholm.
På lördagen kör vi ultraintervaller där 15-20 x 1 km står på programmet. På söndagen är det ett ultralångt långpass på upp till 5 timmar på schemat. Utöver träningen finns det massor av ultrainspiration att hämta. På lördagen informerar Svenska friidrottsförbundets kommitté för Ultralöpning (KUL) om sin verksamhet och sen ger Linus Holmsäter sina bästa ultratips, både teoretiskt och praktiskt. Linus vann Stockholm Ultra Marathon i fjol och var tvåa i premiärloppet 2013. På söndagen är det ultralöpare Johan Steene som berättar några utdrag från hans fantastiska ultraäventyr.


PROGRAM LÖRDAG
Lördagen 27 juni inleds i Aulan på GIH.

09.00-09.30 Svenska friidrottsförbundets kommitté för Ultralöpning (KUL) informerar om sin verksamhet.
09.30-10.45 Linus Holmsäter, vinnare av Stockholm Ultra 2014 delger sina bästa ultratips. Linus håller även en workshop med praktiska tips kring löpsteg och löpteknik för Ultralöpning.
ca kl 10.45 Starta lördagens ultrapass som består av Ultraintervaller 15-20 x 1 km. Vilan är 45 sekunder stå eller lätt joggvila. Innan intervallstart värmer vi upp ca 2 km i ultralångpassfart och lite lätt rörlighet.

Intervallfarterna vi siktar på att hålla (justerade 24/6)
• Grupp 1: ca 4.15 min/km
• Grupp 2: ca 4.45 min/km
• Grupp 3: ca 5.15 min/km
• Grupp 4: ca 5.45 min/km
• Grupp 5: ca 6.15 min/km

PROGRAM SÖNDAG
Söndagen 28/6 inleds i Aulan på GIH.

08.45-09.20 Ultralöparen Johan Steene inspirerar kring Ultralöpning. Han berättar om sina erfarenheter med utdrag från några av hans fantastiska ultraäventyr.
09.30-14.30 Startar Ultralångpasset och målbilden är ett ultralångpass i våra fartgrupper på upp till 5 timmars totaltid. Grupperna springer ultrapassen på olika banor/slingor som utgår från GIH så vi kommer tillbaks till GIH under passets gång. Det kan vara allt från en 15 km runda till en 3 km runda. Ledarna anpassar efter gruppen och väderleken. Vi varje ”varvning” på GIH finns möjlighet att fylla på energi och dricka och det finns även möjlighet att avsluta passet om man inte vill köra hela angivna tiden. Observera att även om vi har energi och vätska vid GIH är det bra om man har med egen dricka ut på passet, speciellt om det är varmt.


Fartgrupper på ultralångpasset
• Grupp 1: 5.00 i löpfart
• Grupp 2: 5.30 i löpfart
• Grupp 3: 6.00 i löpfart
• Grupp 4: 6.30 i löpfart
• Grupp 5: 7.00 i löpfart

(Snittfarten blir lägre då vi kommer stanna och ta in energi/vätska på GIH)


Ultrapassen utgår från GIH som ligger på höjden bakom Stockholms Stadion. Adressen är Lidingövägen 1. Omklädningsrummen öppnar klockan 08.15 och det går bra att ha kvar grejer på GIH under passet. Vi kommer låsa men ansvarar inte för värdesaker.
Innan varje dags träningsstart har vi en samling på gräsplanen framför GIH och där vi delar upp oss i grupper.

Mer info om Lördagens träning

Målet med passet lördag den 27 juni är att alla ska springa lite snabbare än på ultralångpassen.
Passet ska aktivera musklerna lite annorlunda än långpasslunken och kommer att ge bra i kombination med långpasset som kommer dagen efter. Det gäller dock att farten INTE blir för hög.
Vi vill inte riskera att inte kunna springa långpasset dagen efter, eller att inte kunna tillgodogöra oss träningseffekten.
Så tänk på att det inte är klassiska intervaller där man kör sig riktigt slut, utan istället handlar det om många intervaller i ”lagom fart”.
Vi siktar på att genomföra 15-20 stycken 1 km intervaller och vilan mellan varje intervall blir 45 sekunder.

Mer information kring farter ser ni ovan i programmet. Alla kan vara med och 50 km löparna (och även andra löpare) kommer att ha möjlighet att vara klara efter 15 intervaller. 100 km löparna siktar dock helst på 20 ultraintervaller.
Under detta pass kommer vi inte serva med någon vätska/energi ute på passet, så ta med vätskebälte. På GIH finns dock vår energi/vätskestation som vanligt som väntar på oss efter passet eller om gruppens ledare anser att man ska passera GIH under intervallpasset.


Vid GIH finns en energikontroll som passeras flera gånger under söndagens distanspass.

Mer info om söndagens träning

Ultralångpass på upp till 5 timmar står det på schemat.
Vi startar från GIH och grupperna kommer sedan springa ut olika rundor på allt från 3-15 km där vi hela tiden återkommer till GIH så att vi kan fylla på med energi/vätska och testa.
Här kan du även avbryta långpasset tidigare om du känner att det behövs.

Farterna vi utgår från på löpningen blir:
  • Grupp 1: ca 5.00 min/km i löpfart
  • Grupp 2: ca 5.30 min/km i löpfart
  • Grupp 3: ca 6.00 min/km i löpfart
  • Grupp 4: ca 6.30 min/km i löpfart
  • Grupp 5: ca 7.00 min/km i löpfart


    Målet upp till 5 timmars långpass för 100 km löparna.
    50 km löparna anpassar tiden så passet blir runt 3,5 timmar.
    På GIH kommer vi servera löparna följande, där vi alltså kan testa på vad som känns bra under en längre löpning. Vatten, Sportdryck, Energibars bitar, Bananbitar, Kexchockad, Russin, Chips , Saltgurka, Kolsyrat vatten.

    Tag dock med vätskebälte så du har egen vätska med ute på rundan, och ha även med torra kläder att ta på dig direkt efter passet och även egen ny energi/dricka att fylla på med direkt efter passet.

    Avgift 200 kr om du ej tränar med TSM

    Alla som ingår i TSM Runnings ultraträning är välkomna till ultrahelgen.
    Det går bra att delta på ultrahelgen även om du inte är anmäld till TSM Runnings ultraträning. Betala kontant på plats och då gäller 100:- per dag.

    Väl mött båda dagarna på vår ultrahelg!!
    Anders Szalkai